Français Anglais Japonais Chinois Allemand Espagnol Portugais

Coca-Cola investeert 19 mln euro in Duinkerken

29 Nov 2018 | Voorpagina, Gezondheid Voeding, Investering

Coca-Cola European Partners investeert 19 miljoen euro in zijn grootste fabriek in Frankrijk in Socx (bij Duinkerken). Hiermee wordt in de loop van 2019 een nieuwe, ultramoderne productielijn voor glazen flessen gebouwd.

Coca-Cola Socx, de grootste productielocatie van Frankrijk

De Coca-Cola-fabriek in Socx (Duinkerken) werd in 1989 geopend en is nu de grootste productielocatie van het merk in Frankrijk. Er worden jaarlijks 110 miljoen kratten geproduceerd. "En afgemeten naar prestatie staat de locatie in de top 3 van onze fabrieken in Europa", vult Éric Desbonnets, vicepresident Supply Chain van Cola European Partners France (CCEPF), aan. De fabriek telt 6 productielijnen en produceert 11 merken en 200 productreferenties. De fabriek in Socx is alleen al goed voor een derde van de totale hoeveelheid die in Frankrijk wordt geproduceerd en voor meer dan 30% van de frisdrankconsumptie in Frankrijk. Gezien het succes van ijsthee heeft de groep Coca-Cola CCEPF besloten 19 miljoen euro te investeren in een nieuwe productielijn, de zevende voor de vestiging van Socx. Het gaat om een ultramoderne installatie waarmee, voor de eerste keer in Europa, zowel koolzuurvrije als koolzuurhoudende dranken kunnen worden geproduceerd, in verschillende verpakkingen en met name in glazen flessen. De fabriek van Socx telt al meer dan 360 werknemers en streeft ernaar minimaal 23 extra banen te creëren. De werkzaamheden gaan begin volgend jaar van start en de lijn moet in de eerste helft van 2019 gaan draaien.

De populariteit van ijsthee

De feiten spreken voor zich: de consumenten van frisdranken schakelen massaal over op gezonde, natuurlijke en biologische theevarianten. Coca-Cola besloot daarom zich op deze veelbelovende markt te begeven en lanceerde begin 2018 zijn nieuwe merk: Fuze Tea. De eerste flessen werden in Socx geproduceerd en zorgden voor een opleving van de Franse productie van de groep CCEPF, die zijn omzet in Frankrijk zag dalen. "Met een distributie naar meer dan 30.000 verkooppunten vertegenwoordigt Fuze Tea momenteel 6% van de markt voor ijsthee in Frankrijk. Dit merk draagt het meeste bij aan de groei van de markt ", aldus de groep. Met de investering van 19 miljoen euro kan de groei van Fuze Tea in glazen flessen worden versterkt, zowel in Frankrijk als voor de export naar de Europese buurlanden. "Ons doel is zo goed mogelijk in te spelen op de verwachtingen van onze consumenten die in toenemende mate kiezen voor koolzuurvrije drankjes als ijsthee en voor glazen verpakkingen, de verpakking bij uitstek voor een ideale beleving", voegt Éric Desbonnets toe.

Coca-Cola: een strategie van duurzame ontwikkeling

In het kader van zijn plan "En Action" (In Actie) wil Coca-Cola in 2025 100% van zijn verpakkingen recyclebaar maken en 100% van de verpakkingen inzamelen. Een tweeledig doel voor dit merk dat ook tot een diversificatie van zijn productie wil komen, zowel wat producten als verpakkingsformaten betreft. Op dit moment is glas een van de materialen die de Fransen het meest gescheiden inleveren. "Het inzamelingspercentage van glas ligt op 86%, terwijl gemiddeld maar een op de twee plastic flessen wordt gerecycled en in de grote steden slechts een op de tien", aldus Coca-Cola. Behalve op deze voorliefde voor duurzame ontwikkeling zet CCEPF ook in op de belangstelling van de consument voor producten van Frans fabricaat door ervoor te zorgen dat 90% van de frisdrank die in Frankrijk wordt gedronken afkomstig is uit een van de vijf Franse productielocaties. Met de komst van deze nieuwe productlijn heeft Coca-Cola France dus nog een mooie toekomst voor zich.

Bronnen: Voix du Nord, L’Usine Nouvelle, Le Journal des Entreprises, DeltaFM, Business Insider, 20min, France 3 Info

nieuwslijst

Actus

Rafaut opent een ultramoderne fabriek in Valenciennes

De luchtvaartsector in Hauts-de-France blijft zich verder ontwikkelen. Na de vestiging van Safran in Rosult en de uitbreiding van SKF in Rouvignies, investeert nu ook Rafaut 20 mln euro in een nieuwe...

CGI: De winkel van de toekomst in het hart van Lille

Nauwe relaties, gepersonaliseerd aanbod, tijdwinst... Met zijn winkel van de toekomst op ware grootte draagt de Canadese onderneming CGI bij aan de creatie van een 'smart' aankooptraject voor de consument. Een...