Français Anglais Japonais Chinois Allemand Espagnol Portugais

E-COMMERCE & RETAIL

Hauts-de-France heeft een pioniersrol op het vlak van online-verkoop, retail en e-commerce en is onderscheiden als ‘French Tech’-regio. Het gebied ligt centraal in het grootste consumptiegebied van Europa en is dan ook de ideale locatie voor uw investeringen of uw Europese vestiging. De mkb's, jonge startups, multinationals, incubators en business accelerators bewijzen dat Lille het label ‘French Tech’ terecht verdient.

EUROPESE HOOFDSTAD ONLINE-VERKOOP EN E-COMMERCE

Moderne distributievormen als online-verkoop, franchising, factory outlets en massadistributie zijn ontstaan in Hauts-de-France. De regio is de bakermat van postorderbedrijven: La Redoute, 3 Suisses, Damart, etc. Bovendien zijn hier ook grote retailbedrijven opgericht als Auchan, Decathlon, Leroy Merlin, Boulanger, Norauto, etc. De regio heeft de ontwikkelingen op ICT-gebied aangegrepen om de retailsector te hervormen naar e-commerce.

BAKERMAT GROTE DETAILHANDELSGROEPEN

  • in Lille en omgeving zijn meer dan 70 hoofdkantoren gevestigd van grootwinkelbedrijven als Auchan, Decathlon / Oxylane, Leroy Merlin, Castorama, etc.
  • 44.000 arbeidsplaatsen
  • 65 miljard EUR omzet

EUROPESE HOOFDSTAD ONLINE-VERKOOP EN E-COMMERCE

  • 200 bedrijven gericht op online-verkoop: 30.000 arbeidsplaatsen. Van oudsher zijn hier grote postorderbedrijven als La Redoute, 3 Suisses International, Lyreco, etc.
  • 160 e-commerce bedrijven: 20.000 arbeidsplaatsen. Marktleiders in e-commerce: Amazon, Egencia, Booking.com, Sparkow, etc.

LILLE - EUROPE'S RETAIL HUB

REGIO GEKOZEN DOOR TOONAANGEVENDE RETAILERS

  • AMAZON heeft het grootste Franse distributiecentrum van de groep in Hauts-de-France gevestigd.
  • BOOKING.COM heeft het meertalige platform voor customer relations in Hauts-de-France gevestigd.
  • EGENCIA heeft de nieuwe klantenservice met geïntegreerd opleidingscentrum in Hauts-de-France gevestigd.

EERSTEKLAS SPELERS BINNEN DE E-COMMERCE WAARDEKETEN

DIENST

BEDRIJVEN

Online betalen

Atos, ...

Direct marketing / analyses

Conexance, Acxiom, Mazeberry, ...

Affiliate marketing

TradeTracker.com, netaffiliation, e-affiliation, ...

Data, hosting & cloud

OVH, IBM, CIV, ...

Logistiek

Relay, Log_Vad, Relais Colis, TNT, La Poste, Fedex, Dispeo, ...

Consulting

Capgemini, Sopra, Deloitte, ...

Systeemintegratie & softwareontwikkeling

Cylande, Vekia, ...

Webdesign & communicatie

Pictime, Neoweb, ...

Social media

Un Café, Adictiz, Hobbynote, ...

GRENSVERLEGGENDE INNOVATIE

KERNCOMPETENTIES

  • nieuwe web-based mogelijkheden en toepassingen (augmented reality, 3D, IoT, etc.)
  • RFID-technologie en toepassingen
  • data-acquisitie, dataverwerking en beveiliging van data
  • modellen en simulatie
  • mens-machine-interface
  • etc.

HET WINKELEN VAN DE TOEKOMST

In Hauts-de-France zijn veel innovatieve bedrijven gevestigd. Sterker nog, er is zelfs een bedrijf gevestigd uit de top 10 van de meest innovatieve startups ter wereld: Click and Walk. Hieronder volgt een selectie bedrijven in Hauts-de-France die uw toekomstige manier van winkelen zullen veranderen.

 

FITIZZY - ALTIJD DE JUISTE MAAT

Fitizzy heeft een applicatie ontwikkeld die de juiste kledingmaat bepaalt afhankelijk van de lichaamsbouw.

KEYNEOSOFT - ‘ONE CLICK’ BETALEN, ‘ONE FLASH’ AFHALEN

De applicatie FLASH AND GET bevat een module voor beeldherkenning die impulsaankopen bevordert. Klanten kunnen hun aankopen in speciale kluisjes afhalen.

ARTCOM - INTRODUCTIE LIFI IN SUPERMARKTEN

Artcom werkt samen met supermarktketen Intermarché aan de introductie van LiFi-technologie om klanten een nieuwe manier van winkelen te laten ervaren.

PHOCÉIS - GEOLOCATIE VAN PRODUCTEN IN DE WINKEL

Door het combineren van de nieuwste technologie voor digitaal etiketteren - PRICER - met een nauwkeurig algoritme voor berekening, kan de applicatie Phocéis zeer snel de locatie van ieder etiket in de winkel bepalen.

LIMPIDIUS - REVOLUTIONAIRE NIEUWE AANBIEDINGEN

Lucky Cart is een vorm van ‘promo gaming’: de klant ontvangt een bon met een QR-code die hij vervolgens moet scannen bij een interactieve kiosk. Op deze wijze kan de klant de gehele of gedeeltelijke inhoud van zijn winkelwagen winnen. Deze vorm van klantbeleving is veel effectiever dan een normale kortingscoupon.

 

XILOPIX - BEKIJKEN EN AANRAKEN

Xilopix ontwikkelt een visuele en tactiele zoekmachine voor online-gebruik en toepassingen in winkels. Deze 100% intuïtieve benadering vergemakkelijkt de winkelroute die klanten afleggen.

Klik hier en lees meer over innovatieve bedrijven in Hauts-de-France. 

2 TOONAANGEVENDE CLUSTERS

PICOM

Concurrentiecluster PICOM is een ontmoetingsplek voor de belangrijkste spelers op het gebied van retail en customer relations. De doelstelling van dit cluster is het ontwikkelen van competitieve innovatie: nieuwe innovatieve oplossingen (diensten en processen) en het verschaffen van een concurrentievoordeel. Picom gebruikt zijn expertise in engineering om samenwerkingsverbanden op te zetten tussen bedrijven in de sector en het publieke onderzoeksdomein. Op deze wijze probeert men trends voor te blijven en innovaties te ontwikkelen die aansluiten op de economische belangen van de sector in Frankrijk en op internationaal niveau.

Er zijn 4 strategische doelstellingen:

  • Shopping Innovation Lab : het enige innovatiecentrum in zijn soort in Europa, gevestigd op een symbolische locatie voor de ICT-branche  
  • New Shopping Experience : een technology showcase van de meest innovatieve bedrijven 
  • Shopping Foresights : uiteenlopende diensten op het gebied van retail forecasting
  • Innovative Shopping Booster : engineerings projecten op het gebied van retail innovatie

PÔLE UBIQUITAIRE

Le Pôle Ubiquitaire is een cluster waar nieuwe werkmethoden en nieuwe technologieën samenkomen. Het cluster is een informeel netwerk geleid door experts die ernaar streven dat onze regio marktleider wordt op het vlak van ‘ubiquity’, het economische ecosysteem van de toekomst. De grote uitdaging van het cluster is het aankondigen van structurerende innovaties, het samenbrengen van partijen en het opzetten van een gezamenlijke strategie voor ‘ubiquity’-projecten. Het cluster treedt op als creatief bemiddelaar op het gebied van co-design van diensten en open innovatie.

  • mobiliteit (infrastructuur en applicaties)
  • cloud computing
  • open data,
  • mens-machine-interfaces (aanraking, beweging, etc.)
  • veiligheid van nieuwe ICT-toepassingen en vertrouwen in de digitale wereld

CONSUMENTENTESTS

EDHEC BUSINESS SCHOOL

onderzoekscluster voor marketing en communicatie: InteraCT

SKEMA BUSINESS SCHOOL

Laboratoire MERCUR - Marketing, E-commerce, Retailing, Consumption and Ubiquity Research Centre

EEN BEDRIJF IN DE REGIO OPZETTEN OF UITBREIDEN

NORD FRANCE INVEST: EEN OPLOSSING OP MAAT VOOR DE VESTIGING VAN UW BEDRIJF

Wilt u optimaal profiteren van de uitbreiding van uw bedrijf in Hauts-de-France? Schakel dan onze specialisten in. Het team van Nord France Invest verwelkomt u graag. Wij geven investeringsadviezen en begeleiden u bij het opzetten van een nieuw bedrijf. Vanzelfsprekend waarborgen wij strikte geheimhouding. Onze dienstverlening komt voor rekening van externe financiers, u kunt ons bureau dan ook gratis inschakelen!

WERVINGSPOTENTIEEL

In Hauts-de-France zijn hooggeschoolde arbeidskrachten aanwezig en de regio staat in de Europese top 5 van exploitatiekosten.

  • 11 ingenieursopleidingen
  • meer dan 100 ICT-opleidingen
  • gespecialiseerde masteropleiding ‘Direct marketing en e-commerce’
  • masteropleiding ‘Direct marketing en online-verkoop’
  • etc.

PROFITEER VAN DEZE UITZONDERLIJKE MARKT

Een vestiging in de regio biedt u toegang tot het grootste consumptiegebied van Europa. Bovendien vergemakkelijkt een onderneming in Frankrijk het zakendoen met Afrika. Maak kennis met ‘Export Business Booster’ een gezamenlijke dienst van Nord France Invest en de CCI International Nord de France (KVK). Wij helpen u de beste mogelijkheden ontdekken voor uitbreiding van uw commerciële activiteiten.

BELANGRIJKE MARKTINDICATOREN

FRANKRIJK

  • in 2013 vertegenwoordigde de markt voor e-commerce 51,1 miljard EUR
  • in 2014 vertegenwoordigde de markt voor e-commerce 57 miljard EUR
  • in 2013 33,8 miljoen online kopers: +5% t.o.v. 2012
  • in 2013 deed 59% van de Fransen aankopen via internet
  • 4,6 miljoen Fransen deden aankopen via de smartphone
  • in 2013 bedroeg de verkoopverwachting via mobiel internet, smartphones en tablets 2,6 miljard EUR, dit is +160% t.o.v. 2012 en 5% van de totale internetmarkt
  • 780 miljoen pakketjes per jaar

EUROPA

  • in 2013 vertegenwoordigde de markt voor e-commerce 363,1 miljard EUR
  • 264 miljoen online kopers
  • 32% van de Europeanen deed aankopen via internet
  • meer dan 3,7 miljard pakketjes per jaar

Top 5 Europese landen

Omzet in miljard EUR e-commerce business-to-consumer

 

2013

2014

1/ Verenigd Koninkrijk

107,2

125,4

2/ Duitsland

63,4

76,5

3/ Frankrijk

51,1

57,5

4/ Rusland

15,5

18

5/ Spanje

14,4

16,8

Bron: E-Commerce Europe Ranking